Going cookieless: online advertenties met gehashte klantgegevens
In een (third-party) ‘cookieless wereld’ zijn marketeers naarstig op zoek naar de beste methoden om klanten of prospects met online advertenties te bereiken. Want zeg nu eerlijk, wie schiet met zijn of haar marketingbudget graag met hagel? De oplossing zit ‘m steeds vaker in het gebruik van first-party data, zoals emailadressen, telefoonnummers en surfgedrag. Hier volgt een overzicht waarom en hoe adverteerders klantgegevens wensen in te zetten voor online ads. En uiteraard ook waar je juridisch rekening mee moet houden.
Vooraf een leeswijzer:
- Over privacyvriendelijke browsers
- Wat kan je technisch doen?
- Maar wat zijn de regels?
- Bekijk de afspraken met Facebook of Google
- En dus...
Over privacyvriendelijke browsers
Het wordt steeds lastiger om aan de hand van alleen surfgedrag relevant te adverteren. Naast de AVG- en cookieregels moet er anno 2021 ook rekening worden gehouden met de steeds privacyvriendelijkere browsers (en iOS). De browsers Safari en Firefox staan sinds een aantal jaar geen third party cookiesDefinities: Cookies betreffen een vorm van opslag in de browser. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen first en third party cookies. Dat komt neer op het volgende:
(of andere lokale browseropslag) meer toe. Als gevolg van deze trend is het een stuk lastiger voor Facebook en Google Ads om het surfgedrag van gebruikers over verschillende websites (‘cross-site’) te volgen. De advertentienetwerken hebben bij elke opvolgende beperking door de browsers technische aanpassingen gedaan om het effect op het advertentie businessmodel te beperken. In de praktijk verzachten deze maatregelen de pijn steeds een beetje. De websitepixels/-plugins van advertentienetwerken maken nu bijvoorbeeld gebruik van first party cookies om de beperkingen ten aanzien van third party cookies te omzeilen. Deze pleistermaatregelen zijn echter steeds minder effectief. Tijd voor actie zou je zeggen. Steeds meer bedrijven anticiperen dan ook op een (third party) cookieless wereld.De gevolgen voor adverteerders zijn in Nederland nu nog relatief beperkt, omdat Chrome (circa 70% marktaandeel) waarschijnlijk pas in 2023 overstag gaat. Maar onderschat de gevolgen overigens niet. Als adverteerder wordt je nu ook al met steeds minder betrouwbare analytics inzichten geconfronteerd. Als marketeer is het hierdoor steeds lastiger om je meerwaarde voor een organisatie aan te tonen. Want hoe weet je nu of een Facebook campagne converteert wanneer de cookies al na 24 uur door de browser van de klant zijn weggegooid? Niet iedereen koopt een product direct na de eerste klik op je Facebook advertentie.- First party: is afkomstig van de website die je bezoekt (bijv. deze website: franksblog.nl).
- Third party: het cookie is afkomstig van een andere website/domein (bijv. google-analytics.nl) dan die je bezoekt.
Wat kan je technisch doen?
Als gevolg van deze ontwikkeling gaan steeds meer organisaties dus “cookieless”. In de praktijk kan dit veel betekenen, denk hierbij concreet aan:- Google Tag Manager, maar dan server-side i.p.v. client-side.
- Facebook Conversion API in plaats van, of in aanvulling, op het welbekende Pixel.
- Een serverlessfunctie die alle “third party” marketingcookies server-side (her)plaatst, zodat veel browser beperkingen geen invloed hebben op de bewaartermijn van de cookies.
- … of het delen van first party data met een advertentienetwerk
- enz. enz.
Even kort over optie 1-3
De eerste drie optie zijn interessant, want hiermee omzeil je de browser beperkingen grotendeels. Maar in essentie zijn dit allemaal methoden om de oude ‘cookiedata’ op een andere manier (server-side i.p.v. client-side) alsnog met een advertentienetwerk te delen. Er moet dan nog steeds worden voldaan aan de juridische regels zoals die nu ook al gelden, namelijk de AVG en de techniekneutrale cookiebepaling Zie ook dit blog van mijzelf over de reikwijdte van de cookiebepaling..Hoe werkt het delen van klantgegevens? (optie 4)
Laten we wat langer stil staan bij de vierde methode, welke overigens al enige tijd bestaat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Facebook Custom Audiences of Google Customer Match. Je zou kunnen zeggen dat deze methodiek nu opnieuw relevant is vanwege de cookieless trend. Bij deze methode deel je als marketeer first party data met het advertentienetwerk zodat deze jouw klanten met de eigen gebruikers kan matchen. Als we het hebben over first party data dan gaat dit over klantgegevens zoals:- Naam
- Telefoonnummer
- Postcode
- Adres
De hashwaarde of hash is het resultaat van een hashfunctie. Er zijn meerdere typen functies, zoals sha256 of md5. Als belangrijkste kenmerken geldt dat:
van de emails en andere klant id's. De klantgegevens kunnen gecodeerd als hashwaarde worden aangeleverd, zodat het netwerk geen direct inzicht krijgt in de leesbare emailadressen van alle klanten. Google maakt het proces als volgt visueel:Hieruit volgt een lijst met ‘matches', welke als advertentie doelgroep kan worden gebruikt om:- het aantal karakters van elke hashwaarde van een spectieke functie steeds gelijk is; en
- een specifieke hashwaarde is bij dezelfde invoer altijd gelijk, maar er is geen (decryptie) functie waarmee de hashwaarde direct kan worden terug herleid naar de invoer.
- gericht advertentie te tonen aan klanten die ook gebruiker zijn van het netwerk; of
- kosten te besparen door eigen klanten uit te sluiten van bepaalde campagnes.
Maar wat zijn de regels?
Op het delen van klantgegevens met advertentienetwerken zijn uiteraard de AVG-regels van toepassing Ten overvloede: De cookiebepaling (art. 11.7 Tw) is ook relevant wanneer je het surfgedrag op de eigen website ook wil inzetten.. In een recente opinie deelt de European Data Protection Board (dit zijn kortgezegd alle nationale toezichthouders) haar visie op van online ads aan de hand van klantgegevens. De EDPB stelt dat aparte toestemming voor het gebruik van klantgegevens om klanten in (sociale) netwerken te identificeren voor advertentiedoeleinden niet een vereiste is. Dit is commercieel bezien uiteraard een positief vertrekpunt. Er moet wel sprake zijn van een ‘gerechtvaardigd belang’. Dit belang kan eigenlijk van alles en nog wat zijn, maar is meestal van commerciële aard. Om je op deze grondslag te kunnen baseren moet je de ‘gerechtvaardigd belang toets Tip: gebruik het template van de DDMA om de toets uit te voeren.’ doorlopen en de uitkomst hiervan vastleggen. Doe dit per specifieke use-case, want er zijn steeds andere belangen in het spel. Een belang om ads te targetten is immers wat anders dan het uitsluiten van bestaande klanten in campagnes. Als ik let op het advies van de EDPB dan is in ieder geval steeds het volgende vereist:- Informeer zichtbaar - dus niet alleen in het privacy statement - op het moment dat je de contactgegevens ook voor online advertenties verzamelt. Doe dit bijvoorbeeld dus al in je bestelformulier.
- Stel ook een eenvoudige afmeldmogelijkheid (ook wel ‘soft opt-in’) beschikbaar op hetzelfde moment dat je de klant informeert, zodat een klant zich gelijk (en ook later) by design kan afmelden voor dit type online advertenties.
- Draag zorg voor relevante advertenties die geen verrassing zijn, wanneer de klant deze ziet verschijnen in het advertentienetwerk. De EDPB geeft als voorbeeld een advertentie die gaat over een product of dienst die vergelijkbaar (‘soortgelijk’) is met wat de bestaande klant al heeft gekocht.
- Maak afspraken over de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de verwerking van persoonsgegevens met het advertentienetwerk. Hierna volgt nog wat meer informatie over dit punt.
Sidenote prospects vs. klanten
De EDPB heeft in haar opinie alleen groen licht gegeven voor het benaderen van klanten op deze wijze. Uit de voorbeelden van de EDPB volgt echter niet dat prospects helemaal niet op deze wijze mogen worden benaderd. Wel moet er net als bij de klanten een toets in de vorm van een belangenafweging te worden uitgevoerd. De belangenafweging is wezenlijk anders. Het belang zal bijvoorbeeld minder groot zijn wanneer een prospect al nadrukkelijk te kennen heeft gegeven niet geïnteresseerd te zijn in het product.Bekijk de afspraken met Facebook of Google
Wat betreft de afspraken over de ‘gezamenlijke verantwoordelijkheid’ ben je erg afhankelijk van het advertentienetwerk. Dit is (voor zover ik weet) gewoon een ‘take it or leave it’ aanbod. Denk maar niet dat Facebook de voorwaarden voor jouw organisatie op maat zal aanpassen. Hier zul je dus moeten toetsen of de afspraken juridisch voldoen. De EDPB stelt dat de afspraken over de gezamenlijk verantwoordelijkheid betrekking behoren te hebben op het:- uploaden van de klantgegevens door de adverteerder
- matchen van de klantgegevens met die van het netwerk door het advertentienetwerk.
- beschikbaar stellen van de selectiecriteria door het advertentienetwerk en het gebruik daarvan door de adverteerder.
- tonen van de advertentie aan de doelgroep die volgt uit de selectiecriteria door het advertentienetwerk.
- het rapporteren over de effectiviteit van een campagne.